Välkommen till Däckteam i Västerås

Hos Däckteam i Västerås hjälper vi till med allt som har med däck att göra. Stort sortiment av däck till personbil, husbil, lastbil, grävmaskiner, dumper och mycket mer.

Vi utför reparationer och service på personbil, husbil, lätta lastbilar och MC.

Vi har finansiering via:

Välkommen med ditt fordon till Däckteam Västerås.

Ring nuTidsbokning onlineWebshop

Däckhotell

Dags att byta till vinterdäck

När det blir kallt är det dags att byta till vinterdäck. Vinterdäck är tillverkade av en mjukare gummiblandning som gör att de håller sig flexibla i kalla temperaturer. Denna flexibilitet hjälper dem att greppa vägen bättre i hala förhållanden.

När får jag använda dubbdäck?

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Vilken typ av däck är bäst, vinterdäck eller friktionsdäck?

Dubbdäck och friktionsdäck har utvecklats mycket under de senaste åren. Nya dubbdäck sliter mindre på vägarna och friktionsdäck har mycket bättre grepp än för några år sedan. Men vilken typ av däck ska man välja? Kör du dagligen på isiga grusvägar där snön smälter och fryser på, är dubbdäck fortfarande det bästa alternativet. Dubbdäck fungerar så mycket bättre på is och slask. De kan göra stor skillnad för hur väl din bil hanterar vägen. I vissa fall kan de till och med vara skillnaden mellan att köra fast och att ta sig hem säkert.
Ett dubbfritt friktionsdäck har mjukare gummi som innebär bättre fäste, ger en tystare körupplevelse och är bättre ur miljöhänsyn. Gummiblandningen och mönstren är densamma som i ett dubbdäck. Det är inte olagligt att köra med friktionsdäck på sommaren men det är ingen bra idé eftersom den gummiblandning de är gjorda av är anpassad för låga temperaturer.
Friktionsdäck är betydligt sämre vid användning på is eller packad snö. Friktionsdäck har lägre ljudnivå och rullmotstånd när du kör på asfalt. Friktionsdäck genererar mindre slitagepartiklar och därmed mindre dålig luft när du kör i stadsmiljö. De ger mer slitage än sommardäck men mindre än dubbade vinterdäck.
Om du är osäker på vilken typ av vinterdäck som är rätt för dig kan du prata med oss på Västerås Däck. Vi hjälper dig att välja rätt däck för din bil och dina körförhållanden.

Hur ofta måste jag byta däck?

Oavsett om man har dubbdäck, sommardäck eller friktionsdäck så kan man inte köra hur långt som helst med dem. Detta eftersom de slits i takt med att de används och har man friktionsdäck så får de inte slitas mer än att de minst har ett mönsterdjup på 3 mm när vinterväglag råder.
Det finns det ingen däcktyp som är perfekt för alla typer av vägunderlag, utan vilken typ av vinterdäck man behöver beror på flera olika saker. Var man kör, hur man kör och när man kör spelar stor roll för valet av vinterdäck.
Det finns tre olika sorters däck för vinterkörning, dubbade däck, odubbade däck för nordiska förhållanden, sk friktionsdäck och odubbade däck för europeiska förhållanden. Däckens prestationsförmåga är optimerade för olika klimat och väggreppet skiljer sig därför mellan olika underlag.

Kör in dubbdäcken försiktigt

Om du bestämmer dig för att köpa byta till dubbdäck så är det viktigt att köra in de nya däcken. Du gör det genom att inte accelerera för fort och undvika hårda inbromsningar de första 50 milen. Genom att ta det lite lugnare på vägen den första tiden får dubbarna möjlighet att sätta sig ordentligt i däckhålen vilket ger däcken betydligt längre livslängd.
Dubb som monteras ska enligt Transportstyrelsens föreskrifter max ha ett medelutstick på 1,2 mm för alla dubbar. Utsticket kan variera och därför rekommenderas en inkörning av dubbdäck så att dessa har en chans att sätta sig. Du kan riskera annars att dubben sätter sig fel och förlorar sin effekt. Du ska inte köra långsammare än vad du brukar, utan bara lugnare. Efter 50 mil kan du fritt fram köra i snabbare hastigheter igen.